Hyppää sisältöön

Mitä tapahtui viestinnässä vuonna 2016?

Yleinen

Vuosi 2016 oli Pelirajat’on-toiminnan viestinnälle uudistamisen aikaa. Keväällä otimme käyttöön uudistetun Sospedin graafisen ilmeen, jota jalkautimme vaihe vaiheelta printtituotteisiin ja digitaalisiin kanaviin.

900 000 suomalaista & kuvapankki

Tuotimme pitkään toivotun uusintapainoksen julkaisusta 900 000 suomalaista – tositarinoita rahapelaamisesta, jossa on aikaisempien tarinoiden lisäksi seitsemän uutta selviytymistarinaa. Yhteensä tarinoita on kaksitoista, joista viisi läheisen ja seitsemän pelaajan. Julkaisua käytetään aktiivisesti eri pelihaittatoimijoiden ammattilaisten keskuudessa, asiakastyössä, vertaisryhmissä ja koulutuksissa. Sitä jaetaan myös messuilla ja tapahtumissa. Tarinat ovat luettavissa myös pelirajaton.fi –sivustolla.

Julkaisun yhteydessä luotiin uudistettu kuvapankki eri visuaalisia käyttötarpeita sekä markkinointia varten. Valokuvaaja Anna Autio kuvasi myös henkilökuvia Pelirajat’on-vertaisohjaajista, ja heidän suostumuksellaan kuvia on mahdollista käyttää myös Pelirajat’on-toiminnan eri viestintäkanavissa ja markkinoinnissa sovitusti.

Verkkosivuston uudistus & videot

Verkkosivuston uudistus valmistui loppuvuodesta. Sivusto päivitettiin visuaalisesti ja mobiililaitteiden käyttäjät on nyt huomioitu aikaisempaa paremmin. Teimme myös uuden yleisesitteen, julisteen ja flyerin Sospedin graafisen ilmeen mukaisesti.

Vuoden aikana tuotimme neljä videota vertaisohjaajien sisäisiä koulutuksia varten sekä muiden pelihaittatoimijoiden käyttöön.  Videossa Läheinen, läheisryhmän vertaisohjaaja ja kokemusasiantuntija kertoo selviytymistarinansa. Videossa Pelaaja, pelaajien vertaisryhmän vertaisohjaaja ja kokemusasiantuntija kertoo selviytymistarinansa. Videossa Peliongelma, riippuvuusasiantuntija Matti Nokela kertoo pääpiirteet rahapeliriippuvuudesta ja siitä selviytymisestä. Neljännessä, luentovideossa, on tallennettu Matti Nokelan pitämä luento rahapeliriippuvuudesta vertaisohjaajakurssilaisille.

Monipuolista viestintää ja markkinointia valtakunnallisesti

Pelirajat’on jalkautui valtakunnallisesti työntekijöiden ja vertaisohjaajien kautta mm. avoimiin keskustelutilaisuuksiinsekä vertaisryhmiin eri paikkakunnilla. Näissä kohtaamissa välitettiin myös viestinnällistä materiaalia ja tietoa. Suurimmat yleisötapahtumat olivat Päihdepäivät toukokuussa ja Mielenterveysmessut marraskuussa.

Osallistuimme aktiivisesti pelihaittatoimijoiden yhteiseen viestinnän verkostoon. Kokoonnuimme muutaman kerran vuoden aikana ja kävimme läpi kunkin tahon toimintaa sekä yhteistä verkostotoimintaa. Teimme yhteisen vetoomuksen eettisen rahapeliuutisoinnin puolesta, joka julkaistiin 14.10 Journalismin päivänä. Loppuvuodesta verkosto laati myös alustavan viestintästrategian vuodelle 2017. Viestintäverkostoon kuuluvat Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Sovatek-säätiö, Kuopion kriisikeskus, Kehittämiskeskus Tyynelä, Sosped säätiö, Peluuri, A-klinikkasäätiö, Sininauhaliitto, Peliklinikka ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Verkosto toimii muun muassa parantaakseen rahapelaamiseen ja rahapelihaittoihin liittyvää julkista keskustelua.

Markkinoimme vertaisohjaajakoulutuksiavertaisryhmiävertaispuhelintavertaistukea verkossatuettuja lomia ja voimavarakursseja ostetuilla lehti-ilmoituksilla kaupunkilehdistä sekä ostetulla Facebook-mainonnalla. Markkinointiaika on aktiivisinta alkukeväästä ja -syksystä. Lisäksi ilmaista markkinointia toteutettiin verkostoille valtakunnallisesti postitse sekä sähköpostitse. Lisäksi käytimme myös FacebookinTwitterin ja Instagraminmaksuttomia markkinointimahdollisuuksia.

Lehtiartikkeleiden tuottamisessa vertaisohjaajilla on oma suuri panoksensa. He antoivat haastatteluja omin ehdoin aikakausi- ja sanomalehtiin, radioon ja televisioon. Lehti-artikkeleita tuotettiin myös omin voimin muutamia kaupunkilehtiä varten.

Vertaisohjaajien panos paikallisessa ja valtakunnallisessa markkinoinnissa on merkittävää vapaaehtoistyötä. He ottavat aktiivisesti yhteyttä paikkakuntansa eri toimijoihin kertoakseen alkavista vertaisryhmistä sekä jakavat mm. mainosflyreita eri toimipisteisiin.

Pelirajat’on-uutiskirje lähetettiin neljä kertaa. Sen sisällöt koostuvat sekä toiminnan markkinoinnista, tarinoista että ajankohtaisista asioista. Uutiskirjeellä on tällä hetkellä 486 tilaajaa.

Vuonna 2016 saatiin tehtyä uudistuksia, jotka kantavat viestinnällisesti pitkälle tulevaisuuteen ja joita voi edelleen kehittää ja muokata toiminnan edelleen laajentuessa mm. digipelaamisen puolelle 2017.