Hyppää sisältöön

Oma tarina avuksi

Pelaajat, Yleinen

Oman tarinan kirjoittaminen voi rahapeliongelman tunnistamisen, myöntämisen ja toipumisen aikana olla hyvä tapa hahmottaa mennyttä ja tulevaa. Tarinan kirjoittamista voi käyttää apuna ymmärtääkseen syitä ja seurauksia, jotka johtivat liialliseen pelaamiseen ja tarpeeseen toipua ja saada apua omin voimin tai vertaisryhmässä. Myös läheiselle tarinan kirjoittaminen toimii hyvänä apuvälineenä.

Tarinan avulla voi lisätä itseymmärrystä ja luoda omalle elämälle historian, nykyhetken ja tulevaisuuden.

Oman tarinan kirjoittaminen ei välttämättä ehkä kiinnostaa ollenkaan, kuten ei lenkille lähtökään. Mutta paineita ei kannatta ottaa. Kirjoita vaikka vain vähän, jos siltä tuntuu. Edes valmista ei tarvitse saada kerralla, tai lainkaan. Jokaisen lauseen takana on kuitenkin henkilökohtainen ajatus ja tunne ja teksti voi olla vain sinun henkilökohtaisia tarpeitasi varten.

Vinkkejä oman tarinan kirjoittamiseen

Kirjoita tarinasi ensin hyvin vapaamuotoisesti. Näet mistä aineksista se koostuu. Vasta tämän jälkeen kannattaa miettiä tarkemmin tarinan rakennetta, mitä puuttuu tai mitä haluaa jättää pois.

Selkeintä on kirjoittaa tarina kronologisesti aikajanaa noudattaen: alku, keskikohta, loppu. Voit ensimmäisellä kerralla vaikka vain vastata seuraaviin kohtiin, ja halutessasi täydentää niitä myöhemmin.

ALKU

  • Oma tausta
  • Miten kaikki alkoi?

KESKIKOHTA

  • Millaista oli pelaajan/läheisen arki?
  • Putoaminen/Käännekohta?

LOPPU

  • Mistä ja miten olet saanut apua/haluaisit saada?
  • Mikä on tilanteeni nyt?
  • Omat haaveet, tulevaisuus

Jos tuntuu, että tökkii, ei saa kiinni, eikä kulje: mieti tarinaasi mindmapin kautta. Kerää siihen elämäsi eri tekijät lapsuudesta tähän päivään: ihmiset, paikat, unelmat, pettymykset, haasteet, harrastukset, koulut, opiskelut, työt, ilot, surut, rakkaudet ja lemmikit jne.

Kysy itseltäsi kysymyksiä: Mitä silloin tapahtui? Miltä tuntui?

Mieti värejä, makuja, hajuja, unia. Tuo ne rohkeasti tarinaan.

Kirjoita kohtauksia, jotka heräävät eloon. Kohtaukset ovat irrallisia, yksittäisiä tilanteita, jotka voivat auttaa sinua pääsemään itsesi lähelle. ”Sinä päivänä kun….” ”Katsoin taakseni ja näin…” ”Heräsin yöllä ja…” ” Join kahvia kun…” jne. Käytä rohkeasti hyväksi arjen tilanteita ja muistoja.

Tarinan kerronnan näkökulmasta meidät on tehty muistoista, ja jokainen pystyy samaistumaan niihin ja parhaimmillaan ne lisäävät ymmärrystä itseämme ja toisiamme kohtaan.

Omia tarinoita voi olla useita versioita: pitkiä ja lyhyitä. Jokainen versio kannattaa säilyttää, koska pitkällä aikavälillä niistä voi saada ”työkaluja” myös tulevaisuudessa.

Tarinat kokemusasiantuntijoiden työvälineenä

Pelirajat’on on kokemusasiantuntijakoulutuksissaan käyttänyt oman tarinan kirjoittamista työvälineenä. Koulutuksissa on kirjoitettu ensin oma tarina vapaamuotoisesti juuri sellaisena kuin se on kirjoittamisen aikana tuntunut. Koulutuksen alkaessa jokainen on tuonut mukanaan tarinansa ja lukenut tai kertonut sen muille ryhmäläisille. Tämän jälkeen jokaisen tarinasta on keskusteltu ja annettu positiivista palautetta, jonka pohjalta omaa tarinaa on voinut halutessaan muokata ja uudelleen kirjoittaa.

Erityisesti kokemusasiantuntijoille oman tarinan hahmottaminen ja kirjoittaminen ”valmiiksi” on olennaista myös kokemusasiantuntijatoiminnan vuoksi. Useimmat käyvät kertomassa tarinaansa eri tilaisuuksissa ja tapahtumissa, joissa kohderyhmät voivat vaihdella paljonkin. Kuulijoina voi olla sosiaali- terveysalan ammattilaisia, pelaajia, läheisiä, opiskelijoita jne.

Monet kokemusasiantuntijat ovat sanoneet, että kun oman tarinan on kerran kirjoittanut kunnolla, toimii se kivijalkana omalle itselle monissa haastavissa tilanteissa ja siihen voi turvallisesti palata, kun itseymmärrys joutuu välillä koetukselle ja tarvitsee tukea. Se toimii myös vahvana vertaistuen muotona.

Pelirajat’on vertaisohjaajien ja kokemusasiantuntijoiden tarinoita on koottu julkaisuun 900 000 suomalaista – tositarinoita rahapelaamisesta.

Jos olet kiinnostunut Pelirajat’on-toiminnasta, tutustu vertaisryhmiin ja vertaisohjaajakoulutuksiin. Lisäksi Pelirajat’on tarjoaa vertaistukea puhelimessa ja verkossatuettuja lomiavoimavarakursseja sekä keskustelutilaisuuksia.

Teksti: Anita Malkamäki