fbpx Hyppää sisältöön

Rahapelijärjestelmää uudistetaan – missä ovat lupaukset vastuullisuudesta? 

Artikkelit ja tiedotteet

Vuoden 2027 alusta Suomen rahapelijärjestelmä siirtyy monopolimallista lisenssijärjestelmään. Tämä tarkoittaa sitä, että Veikkauksen lisäksi myös ulkomaiset toimijat, kuten nettikasinot sekä vedonlyöntikohteet, voivat tarjota rahapelejä Suomessa. Uudistuksen tavoitteena on ollut rahapelihaittojen ehkäisy ja vastuullisempi rahapelikulttuuri. Mutta kun lakiesitys viime viikolla julkaistiin, rahapelihaitta-asiantuntijat pettyivät lakiehdotuksen sisältöön. Lakiesityksen omassa vaikutusarviossa todetaan, että järjestelmäuudistus tulee lisäämään rahapelihaittoja, erityisesti markkinoinnin laajentumisen ja pelinhallintakeinojen vapaaehtoisuuden vuoksi.​ Miten tällainen lakiesitys voi edetä, kun riskit ovat näin selkeästi tiedossa? 

Mainonnan ja markkinoinnin sääntely petti odotukset 

Lakiesitys sallii rahapeliautomaatti- ja kasinopelien markkinoinnin. Nämä nopeatempoiset pelit ovat niitä kaikkein haitallisimpia ja niiden markkinointi on tällä hetkellä kiellettyä. Lakiesitys sallii myös suoramarkkinoinnin, kunhan siihen on annettu suostumus. Tämä ei riitä. Yksilöllinen markkinointi – tekstiviestit, sähköpostit ja puhelut – on toistuvasti altistanut toipuvia pelaajia retkahduksille. 

Olemme pettyneitä siihen, miten vähän lakiehdotus sisältää rahapelihaitta-asiantuntijoiden ehdottamia markkinoinnin rajauksia, sanoo Pelirajaton-toiminnan päällikkö Jari Hartikainen. Kohtaamme vuosittain yli tuhat rahapeliongelmasta kärsivää, ja kokemustietoon pohjautuen tiedämme, että nopeatempoiset pelit ja suoramarkkinointi ovat merkittäviä rahapelaamista lisääviä tekijöitä.

”Olemme pettyneitä siihen, miten vähän lakiehdotus sisältää rahapelihaitta-asiantuntijoiden ehdottamia markkinoinnin rajauksia,” sanoo Pelirajaton-toiminnan päällikkö Jari Hartikainen. ”Kohtaamme vuosittain yli tuhat rahapeliongelmasta kärsivää, ja kokemustietoon pohjautuen tiedämme, että nopeatempoiset pelit ja suoramarkkinointi ovat merkittäviä rahapelaamista lisääviä tekijöitä.” 

Lisäksi lakiesitys mahdollistaa alaikäisten altistumisen rahapelimainonnalle, esimerkiksi urheilujoukkueiden pelipaidoissa. Tämä on kielletty useissa maissa – miksi ei myös Suomessa? 

Rahapeliongelma ei ole marginaalinen 

Yli 150 000 suomalaista pelaa kohtalaisen riskin tai ongelmapelaamisen tasolla. Alhaisen riskin tasolla pelaavia on noin puoli miljoonaa. Kyse ei ole pienestä ilmiöstä. Haitat näkyvät velkaantumisena, mielenterveysongelmina, työkyvyn menetyksenä ja jopa itsemurhariskin kasvuna. 

Kokemustiedon mukaan monen rahapeliongelma alkaa jo alaikäisenä altistumisesta. Mainonta ja markkinointi kiihdyttävät tätä kehitystä. Mainontaan liittyvät teemat nousevat toiminnassamme toistuvasti esiin ongelmallisesti pelaavien ja heidän läheistensä kohdalla. Mainonnalla on ollut merkittävä vaikutus pelaamisen aloittamiseen, lisääntymiseen, jatkumiseen ja retkahduksiin. On selvää, että markkinoiden avaamisen myötä lisääntynyt mainonta lisää suomalaisten rahapelaamista ja rahapelihaittoja. Kasvua haetaan otollisista kohderyhmistä, kuten alhaisen riskin tasolla pelaavista ja haavoittuvassa asemassa olevista,” jatkaa Hartikainen.  

Mainontaan liittyvät teemat nousevat toiminnassamme toistuvasti esiin ongelmallisesti pelaavien ja heidän läheistensä kohdalla. Mainonnalla on ollut merkittävä vaikutus pelaamisen aloittamiseen, lisääntymiseen, jatkumiseen ja retkahduksiin. On selvää, että markkinoiden avaamisen myötä lisääntynyt mainonta lisää suomalaisten rahapelaamista ja rahapelihaittoja.

Missä ovat resurssit hoitoon ja ehkäisyyn? 

Pelihaittojen torjuminen vaatii vastuullisen rahapelijärjestelmän ohella riittäviä resursseja hoitopalveluihin. Uhkana on, että rahapelihaittatoimijoiden resurssit huononevat samalla kuin rahapeliongelmat lisääntyvät.  

Sote-sektorin myllerrys ja rahapelimarkkinoiden avaaminen ovat pelottava yhdistelmä. Rahapeliongelma näyttäytyy yhteiskunnassa marginaalisena ongelmana ja sen hoidolla on vaarana jäädä sote-muutosten yhteydessä heikkoon asemaan. Pahimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että kaikki eivät saa tarvitsemaansa apua julkisesta terveydenhuollosta. Samaan aikaan leikataan järjestöjen toimintarahoista, jolloin myös matalan kynnyksen tuki vähenee,” Hartikainen toteaa. 

Tuntematon henkilö estää dominoiden kaatumisen jatkumisen.

Tarvitsemme vastuullista ja pelihaittoja vähentävää rahapelipolitiikkaa 

Poliittisessa keskustelussa korostuvat nyt verotulot ja lisenssien tuoma taloudellinen hyöty. Samalla jää varjoon se, että rahapeliongelmat ovat inhimillinen ja sosiaalinen kriisi, joka maksaa yhteiskunnalle paljon. 

Me Pelirajattomassa tuemme vuosittain yli tuhatta ongelmallisesti pelaavaa. Näemme arjessa, miten tärkeää olisi estää haittojen syntymistä jo ennalta. Siksi peräänkuulutamme seuraavia muutoksia lakiesitykseen: 

  • Täyskielto rahapelien suoramarkkinoinnille 
  • Tiukemmat rajoitukset rahapelimainonnalle erityisesti alaikäisten suojelemiseksi 
  • Rahapelihaittojen ennaltaehkäisyyn ja hoitoon varattava erillinen, turvattu rahoitus 
  • Velvollisuus informoida rahapelien riskeistä selkeästi, kuten tupakkatuotteissa 

Ilman näitä toimenpiteitä Suomi voi ajautua tilanteeseen, jossa haitat kasvavat hallitsemattomasti – eikä meillä ole keinoja vastata niiden aiheuttamiin seurauksiin. 

”Toivomme laaja-alaista tulevaisuustietoista viisautta päättäjiltä. Näissä asioissa ei pidä mennä pikavoittojen perässä,” Hartikainen kiteyttää. 

Sosped-säätiön Pelirajaton tarjoaa monipuolista vertaistukea ongelmallisesti pelaaville ja heidän läheisilleen valtakunnallisesti. Työmme perustuu vahvasti kokemustietoon.

Sisäministeriön tiedote 20.3.2025: Rahapelijärjestelmä uudistetaan – Vedonlyönti- ja nettikasinopelien markkina avataan lisenssimallilla kilpailulle