Hyppää sisältöön

Peliajatus tulee – oletko valmis?

Muutostyö, Pelaajat

Julkaistu vanhoilla nettisivuilla: 04.11.2015

On tavallinen arki-ilta ja jälleen koet syyllisyyttä pelaamisestasi. Merkittävistä pelihaitoista kuten velkaantumisesta, puolison epäluottamuksesta ja omasta ahdistuksestasi huolimatta, jatkat pelaamistasi. Eri tilanteissa olet oppinut perustelemaan pelaamistasi eri tavoin. Usein ajanvietteen, harrastuksen tai hävittyjen rahojen takaisinvoittamisen näkökulmasta.

Oletko kuitenkin tullut tilanteeseen, jossa joudut toteamaan haitat niin suuriksi, että haitallisen tavan lopettaminen on viisain ratkaisu? Hyväksy tappiosi, ota elämä haltuusi ja lähde tekemään muutostyötä. Onnistut siinä kyllä, mutta pelkkä sinnikkyys ja itsekuri ei välttämättä riitä, päätös vaati tuekseen etukäteen suunniteltuja toimia.

Olet tahtomattasi joutunut pelikoukkuun ehkäpä kolmella eri tavalla. Aluksi hauskasta ajanvietosta alkanut pelaaminen on mielihyväkokemustesi kautta johtanut nopean palkinnon ja mielihyvän addiktioon. Seuraavaksi useiden satojen, tuhansienkin toistojen kautta olet kehittänyt vahvan tavan ja tottumuksen pelata rahapelejä ”pelaan koska haluan palkita itseni” tai ”pelikierros murheeseen” tyyppisillä selityksillä. Lopuksi rahapelaamisen logiikka on loukuttanut sinut jahtaamaan hävittyjä rahoja, vaikka kaikki mielihyvä ja kiinnostus itse pelaamisesta olisi jo aikaa siten tuntunut kaikonneen.

Tottumusten muuttaminen ei ole helppoa. Elämäntavan muutos vaati tahdonvoimaa ja sinnittelyä, mutta pelkällä itsekurilla ei tässä pärjää. Perisuomalaista sinnittelijää odottaa nurkan takana repsahdus. Elämäntavan muuttaminen edellyttää ajattelutavan ja asenteen muuttamista sekä suunnitelmallisia tekoja. Päätös ilman tekoja on vasta aikomus.

Mitä sitten voi tehdä, kun ajatus pelaamisesta alkaa riivata ja lopulta mahdollisuus pelata tulee. Kuinka tehdä ja valita toisin? Jos olet etukäteen valmistautunut, niin vaikea paikka on huomattavasti helpompi kestää.

  1. Opi tuntemaan riivaajasi. Hanki tietoa.
  2. Opettele tuntemaan itsesi. Vastaa kysymykseen: Miksi minä pelaan? Milloin ja millaisissa tilanteissa minä pelaan?
  3. Anna itsellesi anteeksi. Hyväksy, että rahapelaaminen oli pitkään iso osa elämääsi, mutta nyt se on ohi ja hävityt rahat ovat menneen talven lumia.
  4. Hyvästele salarakkaasi. Rakkautena alkanut suhteenne on muuttunut sinulle tuhoisaksi ja sinun on hyvästeltävä pelisi. Haluatko tehdä sen?
  5. Hanki tukea päätöksellesi.
  6. Kerro uudesta valinnastasi läheisille. Kehota heitäkin tutustumaan ongelmalliseen rahapelaamiseen:
  7. Keskustele vertaisten kanssa. On monia samassa tilanteessa olevia ihmisiä. Hae heiltä tukea ja mahdollisesti itse pystyt tukemaan jotakuta toista päätöksessään:

Arjen varalle opettele etukäteen tuntemaan itsellesi vaikeat hetket viikossa. Tee vaikka lukujärjestys ja merkitse itsellesi muuta tekemistä niille hetkille jolloin pelaamisen todennäköisyys on suuri. Sovi hyvän ystäväsi kanssa ”kilauta kaverille” soitosta. Vaikeana hetkenä kaveri tukee sinua päätöksessäsi olla pelaamatta. Puskista tulevien tilanteiden varalle pidä ”turvakorttia” lompakossasi tai kännykässäsi. Olisiko turvakortti lastesi kuva? Näiden vuoksi minun kannattaa olla pelaamatta.

Muista, että jos aina teet niin kuin aina olet tehnyt, niin mikään ei muutu. Valitse tällä kertaa toisin, tukea sinulle kyllä löytyy. Onnea matkaasi, harjoitus tekee mestarin pelaamattomuudessakin.

Teksti: Jari Hartikainen, Pelirajat’on