Hyppää sisältöön

Apua ja tukea kriisin keskellä – älä jää yksin!

Yleinen

Apua ja tukea kriisin keskellä – älä jää yksin!

Takanamme on koronan leimaavat vuodet, jotka ovat voineet verottaa omaa henkistä kestävyyttä – ja vaikka ei näin olisikaan, on lähellä käytävä sotatilanne omiaan tuottamaan pelkoa, ahdistusta, väsymystä, huolestuneisuutta tai muita erilaisia, nimeämättömiäkin tunteita.

Monella voi olla ystäviä, sukulaisia, läheisiä kriisialueilla, tai yhdessä samassa toiminnassa meidän kanssamme mukana olevien läheiset ovat (kummalla tahansa puolella) kriisin keskellä ja haavoittuvassa tilanteessa. Muistetaan siis myös tämä – ei leimata ketään kansallisuuden, taustan, kielen tai minkään muun asian vuoksi. Ollaan aina sensitiivisiä puhuessamme tilanteesta toistemme kanssa. Vaikka kaksi maata ovat toisiaan vastakkain, eivät kansalaiset ole toisiaan vastaan. Olemme tässä vaikeassa tilanteessa yhdessä, jokainen ihmisenä. 

Sosped-säätiön puolesta haluamme antaa muutamia vinkkejä ja keinoja tämän tilanteen käsittelyn tueksi. Muistetaan, että jokainen meistä reagoi tämän hetkiseen maailman tilanteeseen omalla tavallaan. Kaikki meissä heräävät tunteet ovat sallittuja ja oikeutettuja, sillä kriisitilanteita kohdatessamme emme osaa aina ennustaa itsekään, miten toimimme ja millaisia tunteita meissä herää. Ollaan siis toistemme tukena, annetaan tilaa tunteille ja puheelle. Otetaan toisemme huomioon!

Tarkkaile ja kuuntele herkällä korvalla itseäsi sekä kaveria:

  • Tekeekö mielesi pelata entistä enemmän tai mahdollisesti vanhat ajatukset kömpivät esiin kuukausien/vuosien takaa?
  • Häiriintyykö uni? (Nukahtaminen vaikeutuu, uni on katkonaista, ilmenee väsymystä)
  • Pyöriikö Ukrainan tilanne puheissa erittäin runsaasti, onko puheissa paljon huolta, ahdistuneisuutta tai pelkoa?
  • Onko kehon stressireaktioita: päänsärkyä, väsymystä, ärtyneisyyttä, tunteiden vuoristorataa, lihasjännitystä, pahoinvoinnin oireita?

Muista nyt erityisesti:

  1. Mahdollista uni. Laita hyvissä ajoin uutiset kiinni, tee mieleisiä asioita illalla, liiku (käy vaikka kävelyllä), sulje some ja netti ainakin 2 h ennen unta.
  2. Pidä kiinni arjen rutiineista.
  3. Muista syödä hyvin.
  4. Muista, tunteet tulee ja menevät. Hyväksy pintaan nousevat tunteet, kaikki ne ovat luonnollisia ja oikeutettuja.
  5. Elä hetkessä, nauti pienistä tutuista, hyvää mieltä tuovista asioista.
  6. Harkitse sometaukoa tai uutistaukoa. Rajoita uutisten lukeminen esim. yhteen kertaan vuorokaudessa tai 15 minuuttiin päivässä. (Somessa kiertää myös paljon väärää tietoa sodasta/sota-alueesta, ole medialukutaitoinen!)
  7. Tasapainota uutisten mukanaan tuomaa mieltä luomalla arkeen mukavia, hyvinvointia tukevia hetkiä. 
  8. Puhu luotettaville läheisille, tai ota yhteys oman alueesi mielenterveyden tukipalveluihin. 

Monet meistä haluavat olla tilanteen tasalla tapahtumista. Tämä on luonnollista, ja voi aluksi helpottaa koettua ahdistusta. Todellisuudessa voimme puhua ns. doomscrollingista – jos seuraamme tiiviisti somekanavistamme ja uutisista välittyvää tietoa, voimme uupua ja ahdistua saadun tiedon myötä. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää pitää huolta siitä, että löydät päiviisi mukavaa tekemistä. Kävele luonnossa, katso lempisarjaasi, kirjoita kirje ystävälle, rapsuta koiraa, nauti kuppi kuumaa teetä rauhassa… 

Tasapainota omaa mieltäsi tuomalla tietoisesti arkeen vähintään yhtä monta mukavaa hetkeä, kuin käytät uutisteen selailuun päivittäin. 

Tämä on tärkeää oman mielen ensiapua, hoitoa ja hyvinvoinnin ylläpitoa. Tarvitsemme jaksaaksemme ja toivon ylläpitämiseksi arkeemme tasapainoa ja rentoa mieltä, muista antaa itsellesi jokaisena päivänä ihana hetki, sillä se on kaivattu ja tarvittu.

Alla vielä muutama linkki, jotka sisältävät hyvää tietoa meille jokaiselle. Älä epäröi ottaa yhteyttä alla oleviin tahoihin tai oman paikkakuntasi perusterveydenhoitoon. Me Sospedissa tarjoamme sinulle arjen iloa, muut tahot ovat kriisiauttamisen ammattilaisia. 

Hae tukea

Jos pelihalut ovat palanneet tai pelaaminen on lähtenyt täysin käsistä:

Kriisipuhelin on 24/7 avoinna oleva nimetön ja luottamuksellinen puhelinpalvelu. Puh. 09 2525 0111

Mielenterveystalon materiaalit tilanteen käsittelyyn Mielenterveystalo.fi

Sosten lista sosiaali- ja terveysjärjestöjen kriisi- ja keskusteluavusta: Soste.fi

Mieli ry:n artikkeli: Mitä voi tehdä, jos puheet sodasta huolestuttavat.
Sisältää hyviä arkisia keinoja arjen jaksamisen tueksi.

Lisätukea: Oman paikkakunnan perusterveydenhoito, kriisikeskukset useilla paikkakunnilla, seurakunnan kriisiapua (oman elämänkatsomuksen mukaisesti), opiskelijaterveydenhuolto (jos olet sen piirissä, esim. YTHS), tai olemassa olevat hoitokontaktisi. Älä jää yksin, hae rohkeasti apua.